Kjekt å vite

Om Probat

T-skjortegledessprederne

Vi ønsker å spre t-skjorteglede, vi. Trøyer med humoristisk snert og gøyal vri har vi holdt på med siden 2004. Det begynte med t-skjorter til voksne, men det har ballet på seg med både t-skjorter til mini-mees, bodyer til bebis, bager, forklær, grytekluter, og ja – vi liker å jobbe med produktutvikling, si. Man skal trekke på smilebåndet med Probat.

Probat er en liten bedrift som drives av designer Beate Siljan og designer/illustratør Caroline Theigler. I butikken vår har vi også tre flinke butikkmedarbeidere. Vi er glad i jobben vår! Vi tenker t-skjorter hele tiden, men kom gjerne med idéer til oss. Gode idéer omfavnes!

Produksjon

Probat er et eget label, designet fra topp til tå. Passformen er fin, bomullen er av høyeste kvalitet og mye økologisk, og produksjonen av våre t-skjorter, som foregår i Kina (LCC) og India (Karmatex), har fabrikker som tar godt vare på de som jobber der – og de som jobber der tar godt vare på Probat. Da kan vi spre t-skjorteglede. Det liker vi.
Vi jobber også med å minske mengden plast i vår produksjon og jobber stadig med å finne nye, bærekraftige tiltak.

Etisk handel

Probat er medlem av Initiativ for etisk handel. Initiativ for etisk handel (IEH) er et medlemsbasert ressurs- og kompetansesenter for etisk handel bestående av bedrifter, virksomheter i offentlig sektor og organisasjoner. Formålet er samarbeid for handel som fremmer menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter, utvikling og miljø. Medlemskap i IEH forplikter til konkret og målrettet forbedringsarbeid over tid.

Eksklusive lisensavtaler

Probat sitter på snasne lisensavtaler med Nrk-aktivum, Absurdgalleriet, Aukruststiftelsen og Munch-muséet. Vi føler oss veldig heldige som kan boltre oss litt der ingen andre kan. Lisensavtalen med Nrk aktivum omfatter bruk av retro programlogoer og annet programstoff fra Nrks arkiv. Vi dypdykker titt og ofte ned i NRKs arkiv og børster støv av gamle helter som for eksempel Fleksnes. Deåhhh!

Det samme gjelder Absurdgalleriet, som på sin side bidrar med hverdags-absurditeter på høyt/lavt nivå. Vi anbefaler å sjekke ut facebook-siden til Absurdgalleriet som har over to hundre tusen fans! Absurditetene til Sverre Bjørstad Graff er utvilsomt t-skjortemateriale, synes vi.

Om produktene/labels

Probat designer og produserer flere ulike labels til store og små.

Probat

Labelet Probat er selveste originalen. Med Probat designer vi t-skjorter til voksne med tekster vi ler av og design vi liker. Alt er lov.

Absurd

T-skjorter basert på universet til absurdgalleriet på facebook. Metaforene glimrer med sitt fravær og vi plukker ideer som vi lyster. Er det noe du kunne tenkt deg her, ikke nøl med å ta kontakt.

Juksa litt

T-skjorter med ideer, sitater og helter hentet fra Nrks arkiv. Nostalgi, humor og design i en himmelsk lapskaus. Er det noe du kunne tenkt deg her, ikke nøl med å ta kontakt.

Aukrust

Probat har en eksklusiv avtale med Aukruststiftelsen og har laget flere tekstilprodukter med design fra deres univers.

Probat Mini/bebis

Barne-t-skjorter og bodier med morsomme tekster og gøyalt design. Høy gavefaktor på disse, altså. Produktene er laget med fokus på kvalitet i alle ledd og går ofte videre i arv etter arv. Disse er vinnere på skolen og barnehagen!

Probat Profil – kledelig markedsføring

Probat Profil er glad i bedriftsjobber. Vi elsker å hoste opp gode idéer til bedrifter som ønsker at t-skjortene de lager skal bli brukt og sett. Vi lager konsepter og designer gjerne hele kolleksjoner til små og store bedrifter. T-skjorten som medie er undervurdert. Vi har mange fornøyde kunder på samvittigheten, og leter stadig etter nye! Er du kanskje vår nye drømmekunde? Sjekk ut mer om alt Probat Profil kan gjøre for deg her.

Ofte stilte spørsmål

Nedenfor er noen av våre oftest stilte spørsmål – med tilhørende svar. Vi har også info om Probat på OM OSS, og om Probat Profil (Bedrift) her.

Kan jeg få trykket min egen t-skjorte hos dere?

Probat hjelper deg gjerne om du ønsker å få trykket opp et større opplage med t-skjorter. Minimum for trykk i Norge er ca 50 t-skjorter. Jobber du for et firma som ønsker å trykke opp et større opplag med t-skjorter eller andre tekstiler? Vi kan trykke på alt av tekstiler, sjekk hva vi har gjort på våre Probat Profil sider, eller ta kontakt med prat@nyeprobat.no om du har flere spørsmål rundt dette.

T-skjorta jeg har lyst på er utsolgt, kommer den tilbake?

Vi har fire kolleksjoner i året, som kommer i begrenset opplag. Derfor kan ting rett og slett bli utsolgt. Men de fleste trøyene kommer på et eller annet tidspunkt omigjen i ny farge. Hvis du vil få mail om når vi får inn nye varer, meld deg på nyhetsbrevet vårt!

Hvordan er t-skjortene i størrelsen?

T-skjortene er ”normale” i størrelsen. Er du for eksempel en M, så er du en M også hos oss. Kule er de, og størrelsene våre går fra S til 3XL i unisex-variant, og fra S til 2XL i damevariant.

Hvor produserer dere, og er det produsert under gode forhold?

Vi produserer våre produkter i India (Karmatex) og Kina (LCC), og noe trykkes også i Norge (Jakobsen Reklametrykk). Probat har innført retningslinjer (Code of Conduct) som vi opplyser våre leverandører om. Disse innebefatter bl.a at vi ikke handler med produsenter som ikke oppfyller våre krav til etisk riktig og miljøvennlig produksjon. Vi er medlem av IEH (Initiativ for Etisk Handel) som hjelper oss med å kartlegge og forbedre risiko i forbindelse med vår produksjon. For mer informasjon om dette kan du lese mer her, eller ta kontakt med oss.

Tar dere i mot idéer?

Probat blir selvfølgelig alltid glad for engasjement og gode idéer. Send den på mail til prat@probat.no. Bruker vi idéen din, får du en selv. Hurra!

Jeg gjorde en feil i bestillingen min, hva gjør jeg?

Da plukker du opp telefonen og ringer oss, eller sender melding på 909 12 108. Ellers kan du også sende en mail til bestilling@probat.no, så fikser vi det!

Hvilkebetalingsmåter har dere?

Du kan bruke Paypal, eller kort.

Jeg får ikke betalt – det er noe feil med systemet?

Det hender innimellom at feil oppstår. Prøv aller først en annen nettleser, eller oppdater nettleseren din. Dersom ikke dette skulle fungere, kontakt oss, så skal vi få ordna det likevel!

Hvor kan jeg kjøpe Probat t-skjorter?

Probat selger t-skjortene sine gjennom nettbutikken vår, i Thorvald Meyersgate 54 på Grünerløkka i Oslo, samt gjennom ulike forhandlere i Norge. Se vår forhandlerliste for mer info.

Jeg har ikke fått varen min enda, hvor er den?

Vi sender fortløpende, og du bør vanligvis ha din bestilling innen 2-4 virkedager. Når vi sender din vare, får du en mail fra oss med sporingslink. Du kan ta kontakt med oss på butikken@probat.no, hvis det oppstår problemer.

Jeg kjøpte en t-skjorte forrige uke, og nå er den på salg?

Ja, sånn er det med salg. Vi kan dessverre ikke tilbakebetale penger for en t-skjorte du har kjøpt på full pris. Men det er lurt å følge oss på sosiale medier, samt melde deg på vårt nyhetsbrev, så får du vite først når vi har salg.

Salgsbetingelser

Ordrebekreftelse

Vi sender deg en ordrebekreftelse på epost så snart vi har mottatt din ordre. Har du ikke mottatt en ordrebekreftelse innen 1 time etter kjøpet, vennligst kontakt oss på butikken@probat.no.

Sikker handel – betaling

Kjøp gjennomføres med betalingsløsningen PayPal eller kortbetaling med Visa/MasterCard. Kortopplysninger lagres ikke hos Probat, og all kortinformasjon blir behandlet via SSL-kryptering.

Leveringstid

Vi forsøker å sende varene ut til deg så fort vi får bestillingen. Vanlig leveringstid er 3-5 arbeidsdager. Tar det lenger tid, gir vi deg beskjed snarest via e-post eller telefon. Vil du ha mer nøyaktig beskjed er det bare å sende en e-post til butikken@probat.no.

Bytte og retur

Bytte

Om du ønsker å bytte varen du har kjøpt send en mail til butikken@probat.no så fikser vi den biffen for deg.

Angrerett og returfrakt

Ønsker du ikke varen likevel? Vi hjelper deg gjerne. Du har 14 dagers ubetinget angrerett. Dersom varen er sendt deg før du har fått kansellert ordren, er du selv ansvarlig for å returnere varen(e) og kostnadene retur medfører. Vi refunderer din totale ordresum når din kansellerte ordre er mottatt vårt lager, eller sender deg en ny vare om du ønsker dette.

Ved retur fyller ut og legg ved angrerettsskjema. Angrerettsskjema laster du ned ved å klikke her!

Varen skal ikke ha vært brukt, og ikke medført skader under frakt – pass på å pakke varen forsvarlig. Alle returer sendes til Nye Probat AS, Thorvald Meyersgate 54, 0552 Oslo.

Dersom det er noe galt med varen fra vår side, vil vi også refundere portokostnader til deg for returen.

Vi tar ikke imot returer sendt i postoppkrav.

Lover og tvister

Kjøp gjennom Probat blir i første rekke styrt av Angrerettloven og Forbrukerkjøpsloven. Probat påtar seg dessuten frivillig å følge eventuelle beslutninger fra Forbrukerklagenemda i forbindelse med en tvist. Mer informasjon om dine rettigheter og plikter som forbruker finner du hos Forbrukerrådet.

Forhandlere

Probat holder til i en liten sjappe på Grünerløkka i Oslo, og på interwebben selvfølgelig. Vi distribuerer også t-skjorter til forhandlere rundt omkring i Norge, og tar gjerne i mot flere! Vet du om et sted de bør selge våre varer? Kanskje driver du butikk selv, og vil ha Probat i ditt sortiment? Send oss en mail på prat@probat.no, så kontakter vi deg!

Du får også kjøpt våre NRK lisensierte trøyer i Nrk´s nettbutikk: https://nrkbutikken.no/

Ledige stillinger

Probat har for tiden ingen ledige faste stillinger, men er alltid åpne for å ta en titt på søknader hvis du mener vi trenger nettopp deg!

Vi har behov for en selger som kan jobbe med vår profilmerke Probat Profil deltid, på kommisjon. Om det er interessant for deg, ta gjerne kontakt!

Send en mail til prat@probat.no

Probats forretningsetiske retningslinjer

Innledning

Nye Probat AS (heretter kalt Probat) jobber for å fremme til gode arbeids- og miljøforhold i våre leverandørkjeder. Dette ønsker vi å gjøre i nært samarbeid med våre leverandører og samarbeidspartnere. For å tydeliggjøre hva vi forventer av våre leverandører, har Probat utarbeidet retningslinjer for etisk handel. Retningslinjene dekker grunnleggende krav til menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter og miljø.

Prinsipper

Våre leverandører skal levere varer og tjenester til Probat som er produsert i overensstemmelse med retningslinjene. Leverandørene skal også videreformidle og følge opp retningslinjene hos sine underleverandører.

På oppfordring fra Probat må leverandøren kunne dokumentere at retningslinjene etterleves. Det kan gjøres ved egenerklæring, oppfølgingssamtaler med Probat og/eller kartlegging av arbeidsforholdene på produksjonssted. Dersom Probat ønsker å kartlegge underleverandør, plikter leverandøren å oppgi navn og kontaktopplysninger på denne.

Ved brudd på de etiske retningslinjene vil Probat i samarbeid med leverandør lage en plan for utbedring av manglene. Utbedring skal skje innen rimelig tid. Heving av kontrakt vil kun forekomme dersom leverandør, etter gjentagende henvendelser, ikke viser vilje til å rette opp i forholdene.

Sosiale og miljømessige standarder vil bli tillagt vekt ved valg av nye leverandører.

Krav til egen virksomhet

Probat vil kontinuerlig jobbe for å forbedre egen policy og praksis som kan bidra til at leverandørene etterfølger våre retningslinjer for etisk handel.

Probat inkludert alle ansatte, skal aldri tilby eller motta ulovlige eller urettmessige pengegaver eller andre godtgjørelser for å oppnå forretningsmessige eller private fordeler for egen del eller fordeler for kunder, agenter eller leverandører.

Probat og Probats leverandører skal unngå handelspartnere som har aktiviteter i land som er pålagt handelsboikott av FN og/eller norske myndigheter.

Krav til forhold i leverandørkjeden

Probats retningslinjer for etisk handel er basert på internasjonalt anerkjente FN- og ILO-konvensjoner og angir minimums- og ikke maksimumsstandarder. Lovgivningen på produksjonsstedet skal respekteres. Der hvor nasjonale lover og reguleringer dekker samme tema som disse retningslinjene, skal den høyeste standarden gjelde.

1. Tvangsarbeid/slavearbeid (ILO konvensjon nr. 29 og 105)

1.1. Det skal ikke forekomme noen form for tvangsarbeid, slavearbeid eller ufrivillig arbeid.

1.2. Arbeidere skal ikke måtte levere depositum eller identitetspapirer til arbeidsgiver og skal fritt kunne avslutte arbeidsforholdet med rimelig oppsigelsestid.

2. Fagorganisering og kollektive forhandlinger (ILO konvensjon nr. 87, 98, 135 og 154)

2.1. Arbeidere skal uten unntak ha rett til å slutte seg til eller etablere fagforeninger etter eget ønske, og til å forhandle kollektivt. Arbeidsgiver skal ikke blande seg inn i, hindre eller motarbeide fagorganisering eller kollektive forhandlinger.

2.2. Fagforeningsrepresentanter skal ikke diskrimineres eller hindres i å utføre sitt fagforeningsarbeid.

2.3. Dersom retten til fri organisering og/eller kollektive forhandlinger er begrenset ved lov, skal arbeidsgiveren legge til rette for, og ikke hindre alternative mekanismer for fri og uavhengig organisering og forhandling.

3. Barnearbeid (FNs konvensjon om barnets rettigheter, ILO konvensjon nr. 138, 182 og 79, ILO anbefaling nr. 146)

3.1. Minstealder for arbeidere skal ikke være mindre enn 15 år og i tråd med

i) nasjonal minstealder for ansettelse, eller;
ii) minstealder for obligatorisk skolegang,
med høyeste alder som gjeldende. Dersom lokal minstealder er satt til 14 år i tråd med unntaket i ILO konvensjon 138, kan dette aksepteres.

3.2. Nyrekruttering av barnearbeidere i strid med ovennevnte minstealder skal ikke finne sted.

3.3. Barn under 18 år skal ikke utføre arbeid som er til skade for deres helse, sikkerhet eller moral, inkludert nattarbeid.

3.4. Det skal etableres handlingsplaner for snarlig utfasing av barnearbeid som er i strid med ILO-konvensjonene 138 og 182. Handlingsplanene skal dokumenteres og kommuniseres til relevant personale og andre interessenter. Det skal legges til rette for støtteordninger hvor barn gis mulighet til utdanning inntil barnet ikke lenger er i skolepliktig alder.

4. Diskriminering (ILO konvensjon nr. 100 og 111 og FNs Kvinnediskrimineringskonvensjon)

4.1. Det skal ikke forekomme diskriminering når det gjelder ansettelse, avlønning, opplæring, forfremmelse, oppsigelse eller pensjonering basert på etnisk tilhørighet,

religion, alder, uførhet, kjønn, sivil status, seksuell legning, fagforeningsarbeid eller politisk tilhørighet.

4.2. Det skal etableres vern mot seksuelt påtrengende, truende, fornærmende eller utnyttende adferd og mot diskriminering eller oppsigelse på usaklig grunnlag, f. eks ekteskap, graviditet, foreldrestand eller status som HIV-smittet.

5. Brutal behandling

5.1. Fysisk mishandling eller avstraffelse, eller trussel om fysisk mishandling er forbudt. Det samme gjelder seksuelt eller annet misbruk og andre former for ydmykelser.

6. Helse, miljø og sikkerhet (ILO konvensjon nr. 155 og anbefaling nr. 164)

6.1. Det skal arbeides for å sikre arbeidere et sikkert og sunt arbeidsmiljø. Farlige kjemikalier og andre stoffer skal håndteres forsvarlig. Nødvendige tiltak skal iverksettes for å forhindre og minimere ulykker og helseskader som resultat av, eller relatert til, forhold på arbeidsplassen.

6.2. Arbeidere skal ha jevnlig og dokumentert opplæring i helse og sikkerhet. Helse- og sikkerhetsopplæring skal gjentas for nyansatte og omplasserte arbeidere.

6.3. Arbeidere skal ha tilgang til rene sanitærfasiliteter og rent drikkevann. Hvis relevant, skal arbeidsgiver også besørge tilgang til fasiliteter for trygg oppbevaring av mat.

6.4. Hvis arbeidsgiver tilbyr losji, skal dette være rent, sikkert, tilstrekkelig ventilert og med tilgang til rene sanitærfasiliteter og rent drikkevann.

7. Lønn (ILO konvensjon nr. 131)

7.1. Lønn til arbeidere for en normal arbeidsuke skal minst være i tråd med nasjonale minstelønnsbestemmelser eller bransjestandard, den høyeste gjelder. Lønn skal alltid være tilstrekkelig til å dekke grunnleggende behov, inkludert noe sparing.

7.2. Lønnsforhold og utbetaling av lønn skal være skriftlig avtalefestet før arbeidet påbegynnes. Avtalen skal være forståelig for arbeideren.

7.3. Fratrekk i lønn som disiplinærreaksjon tillates ikke.

8. Arbeidstid (ILO konvensjon nr. 1 og 14)

8.1. Arbeidstiden skal være i tråd med nasjonale lover eller bransjestandard, og ikke overstige arbeidstid i samsvar med gjeldende internasjonale konvensjoner. Normal arbeidstid per uke skal vanligvis ikke overstige 48 timer.

8.2. Arbeidere skal ha minst én fridag per 7 dager.

8.3. Overtid skal være begrenset og frivillig. Anbefalt maksimum overtid er 12 timer per uke, dvs. samlet arbeidstid på 60 timer per uke. Unntak fra dette kan aksepteres dersom det er regulert av en kollektiv avtale eller nasjonal lov.

8.4. Arbeidere skal alltid ha overtidstillegg ved arbeidstidstid over normal arbeidstid (se punkt 8.1 over), minimum i tråd med gjeldende lover.

9. Regulære ansettelser

9.1. Forpliktelser overfor arbeidere, i tråd med internasjonale konvensjoner, nasjonale lover og regler om regulære ansettelser skal ikke omgås gjennom bruk av korttidsengasjementer (som bruk av kontraktsarbeidere, løsarbeidere og dagarbeidere), underkontraktører eller andre arbeidsrelasjoner.

9.2. Alle arbeidere har krav på arbeidskontrakt på et språk de forstår.

9.3. Lærlingprogram skal være klart definert med hensyn til varighet og innhold.

10. Marginaliserte befolkningsgrupper

10.1. Produksjon og bruk av naturressurser skal ikke bidra til å ødelegge ressurs- og inntektsgrunnlag for marginaliserte befolkningsgrupper, for eksempel ved å beslaglegge store landarealer, uforsvarlig bruk av vann eller andre naturressurser som befolkningsgruppene er avhengig av.

11. Miljø

11.1. Tiltak for å redusere negative effekter på helse og miljø i hele verdikjeden skal gjennomføres gjennom minimering av utslipp, fremme effektiv og bærekraftig ressursbruk, inkludert energi og vann og minimering av drivhusgassutslipp i produksjon og transport. Lokalmiljøet på produksjonsstedet skal ikke bli drevet rovdrift på eller skadet av forurensning.

11.2. Nasjonal og internasjonal miljølovgivning og -reguleringer skal overholdes og relevante utslippstillatelser skal innhentes.

12. Korrupsjon

12.1. Alle former for bestikkelser, er uakseptabelt, så som bruken av alternative kanaler for å sikre illegitime private eller arbeidsrelaterte fordeler til kunder, agenter, kontraktører, leverandører eller deres tilsatte samt offentlige tjenestemenn/-kvinner.

13. Ledelsessystem hos leverandører

Ledelsessystem er sentralt for implementering av etiske retningslinjer. Probat understreker viktigheten av at leverandør har systemer som støtter implementeringen av disse. Forventningene er tydeliggjort ved at:

Leverandøren bør utpeke en ansvarlig, sentralt i organisasjonen, for implementering av de etiske retningslinjene i egen virksomhet
Leverandøren skal gjøre retningslinjene kjent i alle relevante deler av sin organisasjon
Leverandøren skal innhente samtykke fra Probat før produksjon eller deler av produksjon settes ut til en underleverandør/kontraktør der dette ikke er avtalt på forhånd

Leverandøren skal kunne gjøre rede for hvor varer som er bestilt av Probat blir produsert.