Kjekt å vite

Probat og Covid-19

Vi følger alle forskrifter slik at du trygt kan handle hos oss.

Nettbutikken vår er åpen 24/7, og vi pakker og sender bestillinger som normalt.

Du kan få varene dine tilsendt via Posten/Bring, eller bestille på nett og hente varene i butikken. Vil du hente vare i butikken velger du «Hent bestillingen din i Probatbutikken på Grünerløkka» som leveringsalternativ på kassesiden. Du får beskjed på mail når bestillingen din er pakket og klar til henting.

Hold anbefalt avstand til andre når du besøker oss i butikken. Vent utenfor til det blir plass hvis det er folksomt inne.

Ta kontakt på butikken@probat.no eller på vår Facebookside hvis du lurer på noe 🙂

Om oss

Probat – T-skjortegledessprederne!

Probat drives av designer Beate Siljan og designer/illustratør Caroline Theigler. I butikken vår har vi tre flinke butikkmedarbeidere, og sammen jobber vi på for å spre glede og godlynt humor i hverdagen!


Produksjon

Probat er et eget label, designet fra topp til tå, og vår merkevare har eksistert i 15 år! Passformen er fin, bomullen er av høyeste kvalitet og økologisk. Produksjonen av våre tekstiler med eget label foregår i Litauen og India, hvor vi bruker fabrikker som tar godt vare på de som jobber der – og de som jobber der tar godt vare på Probat. Da kan vi spre glede med god samvittighet. Det liker vi.

Øvrige produkter har både produksjon i Norge, Polen, Kina og Bangladesh. Vi er veldig opptatt av at vår produksjon er utført på en måte som respekterer både menneskene som produserer våre produkter, samtidig som det gjøres hensyn til miljø og samfunn. Vi er kompromissløst opptatt av at våre produkter skal være av varig og god kvalitet, og vi jobber stadig med å finne nye, bærekraftige tiltak.

Etisk handel

Probat er medlem av Etisk Handel Norge. EHN er et medlemsbasert ressurs- og kompetansesenter for etisk handel bestående av bedrifter, virksomheter i offentlig sektor og organisasjoner. Formålet er samarbeid for handel som fremmer menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter, utvikling og miljø. Medlemskap i IEH forplikter til konkret og målrettet forbedringsarbeid over tid.

Eksklusive lisensavtaler

Probat sitter på snasne lisensavtaler med Nrk-aktivum, Absurdgalleriet, Aukruststiftelsen og Munch-muséet. Vi føler oss veldig heldige som kan boltre oss litt der ingen andre kan. Lisensavtalen med Nrk aktivum omfatter bruk av retro programlogoer og annet programstoff fra Nrks arkiv. Vi dypdykker titt og ofte ned i NRKs arkiv og børster støv av gamle helter som for eksempel Fleksnes. Deåhhh! Det samme gjelder Absurdgalleriet, som på sin side bidrar med hverdags-absurditeter på høyt/lavt nivå. Vi anbefaler å sjekke ut facebook-siden til Absurdgalleriet som har over to hundre tusen fans! Absurditetene til Sverre Bjørstad Graff er utvilsomt t-skjortemateriale, synes vi.


Om produktene/labels

Probat designer og produserer flere ulike labels til store og små.

Probat

Labelet Probat er selveste originalen. Med Probat designer vi t-skjorter til voksne med tekster vi ler av og design vi liker. Alt er lov.

Absurd

T-skjorter basert på universet til absurdgalleriet på facebook. Metaforene glimrer med sitt fravær og vi plukker ideer som vi lyster. Er det noe du kunne tenkt deg her, ikke nøl med å ta kontakt.

NRK (tidligere kjent som Juksa litt)

T-skjorter med ideer, sitater og helter hentet fra Nrks arkiv. Nostalgi, humor og design i en himmelsk lapskaus. Er det noe du kunne tenkt deg her, ikke nøl med å ta kontakt.

Aukrust

Probat har en eksklusiv avtale med Aukruststiftelsen og har laget flere tekstilprodukter med design fra deres univers.

Probat Mini/bebis

Barne-t-skjorter og bodier med morsomme tekster og gøyalt design. Høy gavefaktor på disse, altså. Produktene er laget med fokus på kvalitet i alle ledd og går ofte videre i arv etter arv. Disse er vinnere på skolen og barnehagen!

Probat Profil & Bureau – kledelig markedsføring

Labelen Probat Profil tilhører B2B delen av jobben vi gjøre, som vi har valgt å kalle Probat Bureau. Vi er veldig glad i bedriftsjobber, og elsker å klekke ut gode idéer og konsepter til bedrifter. Vi designer gjerne hele kolleksjoner til små og store bedrifter, med t-skjorter og annen tekstil som blir sett, brukt og snakket om. Rett og slett kledelig markedsføring, med vandrende reklameplakater. Vi har mange fornøyde kunder på samvittigheten, og leter stadig etter nye! Er du kanskje vår nye drømmekunde? Sjekk ut mer om alt Probat Bureau kan gjøre for deg her.

Probatbutikken

Butikken vår finner du i Thorvald Meyers gate 54.

Hit kommer du enklest ved å ta trikken til Grünerløkka, og hoppe av på Olaf Ryes Plass. I butikken kan du se, prøve og ta på produktene våre, og hvis du lurer på noe får du fabelaktig hjelp av våre fabelaktige butikkansatte.


Butikkens åpningstider

Mandag: 12-18
Tirsdag – fredag: 11-18
Lørdag: 11-17

Søndager har vi stengt, med unntak av desember.

Du kan få varene dine tilsendt via Posten/Bring, eller bestille på nett og hente varene i butikken. Vil du hente vare i butikken velger du «Hent bestillingen din i Probatbutikken på Grünerløkka» som leveringsalternativ på kassesiden. Du får beskjed på mail når bestillingen din er pakket og klar til henting.

Alle nettbestillinger blir pakket og sendt fra butikken. Har du spørsmål angående bestilling din kan du ringe 909 12 108 i butikkens åpningstid. Du kan også sende en SMS til samme nummer, eller mail til butikken@probat.no døgnet rundt.

Ofte stilte spørsmål

Nedenfor er noen av våre oftest stilte spørsmål – med tilhørende svar. Lurer du på noe om Probat Bureau (Bedrift), så kan du lese litt, og også sende oss en henvendelse her.

Kan jeg få trykket min egen t-skjorte hos dere?

Probat hjelper deg gjerne om du ønsker å få trykket opp et større opplage med t-skjorter. Minimum for trykk i Norge er ca 50 t-skjorter. Jobber du for et firma som ønsker å trykke opp et større opplag med t-skjorter eller andre tekstiler? Vi har bred kompetanse innen design og oppsett av trykkfiler for tekstil, og kan trykke på alt av tekstiler. Sjekk et utvalg av hva vi har gjort på våre Probat Bureau sider, eller ta kontakt med prat@probat.no om du har flere spørsmål rundt dette.

T-skjorta jeg har lyst på er utsolgt, kommer den tilbake?

Vi har normalt fire kolleksjoner i året, som kommer i begrenset opplag. Derfor kan ting rett og slett bli utsolgt. Men de fleste trøyene kommer på et eller annet tidspunkt på nytt, ofte da i ny farge. Hvis du vil få mail om når vi får inn nye varer, meld deg på nyhetsbrevet vårt her!

Hvordan er t-skjortene i størrelsen?

T-skjortene er ”normale” i størrelsen. Er du for eksempel en M, så er du en M også hos oss. Kule er de, og størrelsene våre går fra XS til 3XL i unisex-variant, og fra S til 2XL i damevariant. Du finner også en størrelsesguide inne på produktsiden.

Hvor produserer dere, og er det produsert under gode forhold?

Vi produserer våre produkter i India (Kishor Exports), Litauen (Utenos), Polen (Emalco og Ivory) og noe trykkes også i Norge (Jakobsen Reklametrykk). Probat har innført retningslinjer (Code of Conduct) som vi opplyser våre leverandører om. Disse innebefatter bl.a at vi ikke handler med produsenter som ikke oppfyller våre krav til etisk riktig og miljøvennlig produksjon. Vi er medlem av EHN (Etisk Handel Norge) som hjelper oss med å kartlegge og forbedre risiko i forbindelse med vår produksjon. For mer informasjon om dette kan du lese mer i «om oss» seksjonen, eller ta kontakt med oss.

Tar dere i mot idéer?

Probat blir selvfølgelig alltid glad for engasjement og gode idéer. Send den på mail til prat@probat.no. Bruker vi idéen din, sender vi deg selvfølgelig gratis eksemplar. Hurra!

Jeg gjorde en feil i bestillingen min, hva gjør jeg?

Da plukker du opp telefonen og ringer oss mellom 11-18 (17), eller sender melding på 909 12 108. Ellers kan du også sende en mail til butikken@probat.no, så fikser vi det!

Hvilkebetalingsmåter har dere?

Du kan bruke Vipps, fakturaløsninger vi Klarna, eller kortbetaling. Kortbetalinger håndteres hos oss på sikkert vis via Anyday (Quickpay).

Sender dere til utlandet?

Nei dessverre, det gjør vi ikke. Frem til vi finner en god måte å gjøre dette på som ikke koster mer enn det smaker, vil utenlandssendinger ikke være tilgjengelig.

Jeg får ikke betalt – det er noe feil med systemet?

Det hender innimellom at feil oppstår. Prøv aller først en annen nettleser, eller oppdater nettleseren din. Helst begge dele. Dersom ikke dette skulle fungere, kontakt oss, så skal vi få ordnet det likevel!

Hvor kan jeg kjøpe Probat t-skjorter?

Vi selger t-skjorter og andre fine ting gjennom nettbutikken vår, i Probatbutikken som ligger i Thorvald Meyersgate 54 på Grünerløkka i Oslo, samt gjennom ulike forhandlere i Norge. Se vår forhandlerliste for mer info.

Jeg har ikke fått varen min enda, hvor er den?

Vi sender fortløpende, og du bør vanligvis ha din bestilling innen 2-7 virkedager. Når vi sender din vare, får du en mail fra oss med sporingslink. Du kan ta kontakt med oss på butikken@probat.no, hvis det oppstår problemer.

Jeg kjøpte en t-skjorte forrige uke, og nå er den på salg?

Ja, sånn er det med salg. Vi kan dessverre ikke tilbakebetale penger for en t-skjorte du har kjøpt på full pris. Men det er lurt å følge oss på sosiale medier, samt melde deg på vårt nyhetsbrevet, så vil du være den første til å få vite når vi har salg.

Salgsbetingelser

Ordrebekreftelse

Vi sender deg en ordrebekreftelse på e-post så snart vi har mottatt din ordre. Vanligvis vil du motta ordrebekreftelsen innen 1 time etter kjøpet. Hvis du ikke mottar noen ordrebekreftelse, vennligst kontakt oss på butikken@probat.no.

Sikker handel – betaling

Kjøp gjennomføres i betalingsløsning fra Quickpay, Klarna AB og Vipps. Kortopplysninger lagres ikke hos Probat, og all kortinformasjon blir behandlet via SSL-kryptering.

Leveringstid

Vi forsøker å sende varene ut til deg via Posten (Bring) så fort vi får bestillingen. Vanlig leveringstid er 2-7 arbeidsdager. Tar det lenger tid, gir vi deg beskjed snarest via e-post eller telefon. Vil du ha mer nøyaktig beskjed er det bare å sende en e-post til butikken@probat.no.

Bytte og retur

Julegaver:
I november og desember har vi utvidet bytterett ut januar.

Er du skuffet, såret og vonbroten – eller bare ikke 100% fornøyd og ønsker å bytte eller returnere varen, skal vi ikke være vanskelig på det altså. Slik går du frem:

Bytte vare eller størrelse

Har du handlet på probat.no:
Du har 30 dagers returfrist hos oss.
Meld gjerne fra om din retur på epost til oss, slik at vi vet den er på vei. Returner pakken på forsvarlig vis til oss. Varen skal ikke ha bruksmerker, og alle lapper skal være på.

• Fyll ut skjemaet som fulgte med i pakken din, slik at vi kan finne og refundere din bestilling. Du finner også returskjema her.
• Gjør en ny ordre i vår nettbutikk.
• Vi sender den nye ordren – og refunderer deg når vi mottar din retur.

Har du handlet i butikken vår på Løkka:
Stikk innom oss i åpningstiden. Sjekk gjerne i nettbutikken om vi har det du vil bytte til inne. Ved bytte uten kvittering kan vi ikke gi penger tilbake.

Angrerett og returfrakt

Ønsker du ikke varen likevel? Vi hjelper deg gjerne. Du har 30 dagers ubetinget angrerett. Dersom varen er sendt deg før du har fått kansellert ordren, er du selv ansvarlig for å returnere varen(e) og kostnadene retur medfører. Vi refunderer din totale ordresum når din kansellerte ordre er mottatt vårt lager, eller sender deg en ny vare om du ønsker dette.

• Pakk varen forsvarlig inn og returner den til oss. Den skal ikke ha bruksmerker, og alle lapper skal være på.
• Fyll ut og legg ved dette returskjemaet eller skjemaet som fulgte med i pakken din, slik at vi kan finne og refundere din bestilling.
• Vi refunderer din ordre inkludert frakten du betalte for å få pakken tilsendt fra oss, når din retur er mottatt hos oss. Vi sender deg bekreftelse på epost når dette er gjennomført. Alle returer sendes til Nye Probat AS, Thorvald Meyersgate 54, 0552 Oslo.
• Vi har dessverre ikke mulighet til å refundere dine kostnader for retur ved bruk av angrerett.

Dersom det er noe galt med varen fra vår side, eller vi har gjort en pakkefeil, send en mail til butikken@probat.no med ditt ordrenummer og litt info til oss. Ved en feil vil vi også refundere fraktkostnader til deg for evt. retur eller sende deg en returseddel. Vi ordner bytte internt – du trenger ikke å utføre nytt kjøp på siden. Vi tar ikke imot returer sendt i postoppkrav.

Ved uavhentede pakker vil bestiller kunne bli fakturert for inntil 199,-.

Lover og tvister

Kjøp gjennom Probat blir i første rekke styrt av Angrerettloven og Forbrukerkjøpsloven. Probat påtar seg dessuten frivillig å følge eventuelle beslutninger fra Forbrukerklagenemda i forbindelse med en tvist. Mer informasjon om dine rettigheter og plikter som forbruker finner du hos Forbrukerrådet.

Forhandlere

Probat holder til i en liten sjappe på Grünerløkka i Oslo, og på interwebben selvfølgelig. Vi distribuerer også t-skjorter til forhandlere rundt omkring i Norge, og tar gjerne i mot flere!

Vet du om et sted de bør selge våre varer? Kanskje driver du butikk selv, og vil ha Probat i ditt sortiment? Send oss en mail på prat@probat.no, så kontakter vi deg!

Ledige stillinger

Probat har for tiden ingen ledige faste stillinger, men er alltid åpne for å ta en titt på søknader hvis du mener vi trenger nettopp deg! 

Om du har en god idé du har lyst til å dele med oss tar vi gjerne imot det på prat@probat.no

Personvernerklæring

I denne personvernerklæringen forklarer vi hvordan personopplysninger blir samlet inn og behandlet på probat.no Vi forteller også om dine rettigheter ved lagring av personopplysninger gjennom et kundeforhold hos, og din rett til å få denne informasjonen slettet. Nye Probat AS (heretter Probat) er behandlingsansvarlig for behandling av personopplysninger på probat.no. Probat vil aldri dele personopplysninger med andre, eller bruke opplysningene til andre formål enn det som er angitt i denne erklæringen.


Handel på probat.no

For å gjennomføre et kjøp, trenger vi navn, adresse, telefonnummer og e-post adresse. Dette er nødvendig for å sende deg dine bestilte varer, og for å holde deg oppdatert om din levering. Dersom du oppretter en kundeprofil lagres dine personopplysninger på din konto. Du kan selv endre dine opplysninger fra «min konto», eller be om at kontoen skal slettes. Dersom du gjennomfører et kjøp som gjest, vil personopplysningene kun lagres på din ordre. Vi er pålagt å oppbevare ordreinformasjon i forbindelse med regnskapsføring og håndtering av avgifter og eventuell retur. Historikken blir slettet automatisk etter ti år.

Sletting av personopplysninger

Probat vil slette dine personopplysninger når disse ikke lenger er nødvendig for tjenesten vi leverer til deg. Enkelte opplysninger er vi lovpålagt å oppbevare en viss tid av hensyn til regnskapslovgivningen. Du kan til enhver tid be om å få innsikt i opplysningene vi har lagret om deg. Du kan også kreve opplysningene slettet. Dette gjøres ved å ta kontakt med oss, via vår kontaktinformasjon som du finner nederst på denne siden.

Dine rettigheter

Du har rett til å få oppgitt hvilke personopplysninger vi lagrer om deg, og hvordan disse opplysningene behandles. Du kan be om oppretting, sletting og begrensninger i behandling av disse opplysningene i henhold til personopplysningsloven. Personopplysningene brukes på bakgrunn av og i tråd med ditt samtykke. Du kan når som helst trekke tilbake ditt samtykke. Tilbaketrekking av samtykke vil ikke påvirke lovligheten av behandling av dine personopplysninger i tiden frem til samtykket ble trukket. Dersom du mener at Probat ikke har overholdt dine rettigheter i henhold til personopplysningsloven, har du rett til å klage til den aktuelle tilsynsmyndigheten. Dette gjøres ved å sende en klage til Datatilsynet.

Nyhetsbrev

Vi har mulighet til å sende deg gode tilbud og kampanjer på e-post, dersom du samtykker til dette. Ved utfylling av skjemaet for påmelding til vårt nyhetsbrev, lagrer vi ditt navn og din e-post adresse. Denne informasjonen blir lagret hos Mailchimp. Du har til enhver tid mulighet til å melde deg av listen ved en link nederst i nyhetsbrev du mottar fra oss.

Betalingskort

Når du betaler med kort på probat.no vil betalingsopplysninger og kortopplysninger bli delt med vår betalingsleverandør og kortinnløser, Klarna AB. Disse opplysningene blir kun brukt til å utføre en betaling.

Statistikk

Probat.no er koblet opp mot en den eksterne tjenesten Metorik, for utvidet statistikk og rapportering. Metorik henter informasjon om kunder og ordre fra nettbutikken, og lagrer den samme informasjonen som vi gjør i våre databaser. Ved en eventuell sletting av en konto hos oss, slettes også informasjonen hos Metorik.


Informasjonskapsler

Informasjonskapsler er filer som plasseres på din enhet for å samle inn standard informasjon om den besøkende og bruk av nettsiden. De fleste av disse kapslene er nødvendig for at nettsiden skal fungere, og for at du skal kunne handle hos oss. På probat.no bruker følgende tjenester informasjonskapsler:

Google analytics

Probat bruker Google Analytics til å analysere hvordan besøkende benytter nettsiden. Informasjonen som lagres er anonym, og kan f.eks. være antall sidevisninger, antall besøk osv. Hensikten er å øke brukervennlighet på nettsiden, og få et bilde av hva besøkende finner interessant. Informasjonen blir lagret hos Google.

WordPress og Woocommerce

Våre nettsider er bygget på WordPress publiseringsløsning og WooCommerce butikkløsning. Begge disse tjenestene lagrer nødvendige informasjonskapsler, for at du skal kunne logge deg inn på din konto og gjennomføre et kjøp hos oss. Uten disse informasjonskapslene vil ikke siden fungere som den skal.

Metorik

Metorik lagrer informasjon om ordren når et kjøp utføres på probat.no. Hensikten med denne tjenesten er beskrevet lenger opp i denne erklæringen.

Annonsering på Facebook eller Google

Probat bruker informasjonskapsler fra Facebook og Google for å kunne gjennomføre målrettet annonsering på disse sidene, samt spore responsen av denne markedsføringen. Vi kan på denne måten også ekskludere annonser for brukere som vi ikke tror vil finne våre annonser relevant.

Deaktivere bruk av informasjonskapsler

Hvis du ikke ønsker at informasjonskapsler skal lagres på din enhet, kan du deaktivere dette i nettleseren din. Vær oppmerksom på at dette kan føre til at nettsiden ikke fungerer som den skal, og at du ikke vil få gjennomført ditt kjøp hos oss. På linkene nedenfor finner du mer informasjon om hvordan du administrerer informasjonskapsler i de mest kjente nettleserne:

Internet ExplorerFirefoxGoogle ChromeSafari

Endringer i personvernerklæringen

Probat forbeholder seg retten til å justere og tilpasse denne personvernerklæringen. Brukeren vil bli skriftlig informert om slike endringer gjennom våre tjenester.

Kontaktinformasjon:

Nye Probat AS E-post: prat@probat.no Telefon: 909 12 108 Vi er tilgjengelig på telefon mandag-lørdag 11.00-18.00 (17.00)

Postadresse:

Nye Probat AS Thorvald Meyers gate 54 0552 Oslo

Policy for bærekraftig forretningspraksis

Innledning

Nye Probat AS jobber for å ha en bærekraftig forretningspraksis som respekterer mennesker, samfunn og miljø. Dette policy-dokumentet, inkludert prinsipper for bærekraftig forretningspraksis, danner grunnlaget for vårt bærekraftsarbeid.

Probat anser bærekraftig forretningspraksis som en forutsetning for bærekraftig utvikling, som innebærer at dagens generasjoner får dekket sine behov uten å ødelegge framtidige generasjoners mulighet til å få dekket sine[1]. FNs bærekraftsmål er verdens felles handlingsplan for bærekraftig utvikling. Probat jobber aktivt med bærekraftsmålene.

Som medlem av Etisk handel Norge forplikter Probat seg til å jobbe aktivt med aktsomhetsvurderinger for bærekraftig forretningspraksis.[2] Aktsomhetsvurderinger er en risikobasert tilnærming til å respektere og ivareta mennesker, samfunn og miljø i vår egen virksomhet og i hele leverandørkjeden. Vi forventer at våre leverandører og samarbeidspartnere følger samme tilnærming.

Krav til egen virksomhet

Probat erkjenner at vår forretningspraksis kan ha potensiell negativ påvirkning på mennesker, samfunn og miljø. Samtidig ser vi vårt potensiale til å bidra til positiv utvikling i leverandørkjeden. Med bakgrunn i dette har vi utarbeidet følgende prinsipper og krav til vår egen virksomhet:

Aktsomhetsvurderinger

Probat skal gjennomføre aktsomhetsvurderinger for bærekraftig forretningspraksis. Det vil si: gjøre egne risikokartlegginger av negativ påvirkning på mennesker, samfunn og miljø, og stanse, forebygge og redusere slik påvirkning. Tiltakene overvåkes og vurderes effekten av, og kommuniseres til de berørte. Der våre aktiviteter forårsaker eller medvirker til negativ påvirkning på mennesker, samfunn eller miljø skal vi stanse denne aktiviteten, og vi vil søke å gjenopprette skaden. Der leverandøren er ansvarlig for den negative påvirkningen/skaden er leverandøren også ansvarlig for gjenoppretting.[3]

Ansvarlig innkjøpspraksis

Probat anser ansvarlig innkjøpspraksis som et av våre viktigste virkemidler i arbeidet for bærekraftig forretningspraksis. Vi skal tilpasse vår egen innkjøpspraksis slik at vi styrker, og ikke undergraver, leverandørers mulighet til å levere på kravene vi stiller for å sikre gode forhold for mennesker, samfunn og miljø. Vi skal tilstrebe langvarige leverandørforhold med leverandører som viser særlig vilje- og evne til å jobbe med positiv utvikling i leverandørkjeden.

Fri fagorganisering og arbeiderepresentasjon

Probat støtter opp om retten til fri fagorganisering og andre former for demokratisk valgt arbeiderrepresentasjon. Vi skal involvere arbeiderrepresentanter og andre relevante interessenter i vårt arbeid med bærekraftig forretningspraksis.

Leverandørutvikling og partnerskap

I dialog med leverandører vil vi ved behov vurdere å bidra med relevant kompetanseheving eller ressurser som setter våre leverandører i stand til å etterleve Probats krav til forhold i leverandørkjeden. På denne måten legger vi grunnlaget for godt samarbeid med leverandører som viser særlig vilje og evne til å jobbe med positiv utvikling for mennesker, samfunn og miljø i leverandørkjeden.

Antikorrupsjon

Probat inkludert alle ansatte, skal aldri tilby eller motta ulovlige eller urettmessige pengegaver eller andre godtgjørelser for å oppnå forretningsmessige eller private fordeler for egen del eller fordeler for kunder, agenter eller leverandører.

Land under handelsboikott

Probat, inkludert våre leverandører og samarbeidspartnere, skal unngå handelspartnere som har aktiviteter i land som er pålagt handelsboikott av FN og/eller norske myndigheter.

Krav til forhold i leverandørkjeden

Vi forventer at våre leverandører og samarbeidspartnere arbeider målrettet og systematisk for etterlevelse av våre retningslinjer for leverandører, derunder prinsipper for bærekraftig forretningspraksis, som dekker grunnleggende krav til menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter, antikorrupsjon, dyrevelferd og miljø. Våre leverandører skal:

  • Følge retningslinjer for leverandører, herunder prinsipper for bærekraftig forretningspraksis.
  • Arbeide aktivt med aktsomhetsvurderinger, det vil si: gjøre egne risikokartlegginger for negativ påvirkning på mennesker, samfunn og miljø, og stanse, forebygge og redusere slik påvirkning. Tiltakene må overvåkes og vurderes effekten av, og kommuniseres til de berørte. Der leverandøren er ansvarlig for den negative påvirkningen/skaden er leverandøren også ansvarlig for gjenoppretting.[4]
  • Vise vilje og evne til kontinuerlig forbedring for mennesker, samfunn og miljø gjennom samarbeid.
  • På oppfordring fra Nye Probat AS kunne dokumentere hvordan de selv, og eventuelt underleverandører, arbeider for å etterleve retningslinjene.

Dersom leverandøren, etter gjentatte henvendelser, ikke viser vilje eller evne til å etterleve retningslinjer for leverandører, kan heving av kontrakt forekomme.


Prinsipper for bærekraftig forretningspraksis (Code of Conduct)

Disse prinsippene for bærekraftig forretningspraksis er basert på FN- og ILO-konvensjoner og angir minimums- og ikke maksimumsstandarder. Lovgivningen på produksjonsstedet skal respekteres. Der hvor nasjonale lover og reguleringer dekker samme tema som disse retningslinjene, skal den høyeste standarden gjelde.

  1. Tvangsarbeid/slavearbeid (ILO konvensjon nr. 29 og 105)

1.1. Det skal ikke forekomme noen form for tvangsarbeid, slavearbeid eller ufrivillig arbeid.

1.2. Arbeidere skal ikke måtte levere depositum eller identitetspapirer til arbeidsgiver og skal fritt kunne avslutte arbeidsforholdet med rimelig oppsigelsestid.

  1. Fagorganisering og kollektive forhandlinger (ILO konvensjon nr. 87, 98, 135 og 154)

2.1. Arbeidere skal uten unntak ha rett til å slutte seg til eller etablere fagforeninger etter eget ønske, og til å forhandle kollektivt. Arbeidsgiver skal ikke blande seg inn i, hindre eller motarbeide fagorganisering eller kollektive forhandlinger.

2.2. Fagforeningsrepresentanter skal ikke diskrimineres eller hindres i å utføre sitt fagforeningsarbeid.

2.3. Dersom retten til fri organisering og/eller kollektive forhandlinger er begrenset ved lov, skal arbeidsgiveren legge til rette for, og ikke hindre alternative mekanismer for fri og uavhengig organisering og forhandling.

  1. Barnearbeid (FNs konvensjon om barnets rettigheter, ILO konvensjon nr. 138, 182 og 79, ILO anbefaling nr. 146)

3.1. Minstealder for arbeidere skal ikke være mindre enn 15 år og i tråd med nasjonal minstealder for ansettelse, eller; minstealder for obligatorisk skolegang, med høyeste alder som gjeldende. Dersom lokal minstealder er satt til 14 år i tråd med unntaket i ILO konvensjon 138, kan dette aksepteres.

3.2. Nyrekruttering av barnearbeidere i strid med ovennevnte minstealder skal ikke finne sted.

3.3. Barn under 18 år skal ikke utføre arbeid som er til skade for deres helse, sikkerhet eller moral, inkludert nattarbeid.

3.4. Det skal etableres handlingsplaner for snarlig utfasing av barnearbeid som er i strid med ILO-konvensjonene 138 og 182. Handlingsplanene skal dokumenteres og kommuniseres til relevant personale og andre interessenter. Det skal legges til rette for støtteordninger hvor barn gis mulighet til utdanning inntil barnet ikke lenger er i skolepliktig alder.

  1. Diskriminering (ILO konvensjon nr. 100 og 111 og FNs Kvinnediskrimineringskonvensjon)

4.1. Det skal ikke forekomme diskriminering når det gjelder ansettelse, avlønning, opplæring, forfremmelse, oppsigelse eller pensjonering basert på etnisk tilhørighet, kaste, religion, alder, uførhet, kjønn, sivil status, seksuell legning, fagforeningsarbeid eller politisk tilhørighet.

4.2. Det skal etableres vern mot seksuelt påtrengende, truende, fornærmende eller utnyttende adferd, og mot diskriminering eller oppsigelse på usaklig grunnlag, f. eks ekteskap, graviditet, foreldrestand eller status som HIV-smittet.

  1. Brutal behandling (Menneskerettighetserklæringen/UDHR)

5.1. Fysisk mishandling eller avstraffelse, eller trussel om fysisk mishandling er forbudt. Det samme gjelder seksuelt eller annet misbruk og andre former for ydmykelser.

  1. Helse, miljø og sikkerhet (ILO konvensjon nr. 155 og anbefaling nr. 164)

6.1. Det skal arbeides for å sikre arbeidere et sikkert og sunt arbeidsmiljø. Farlige kjemikalier og andre stoffer skal håndteres forsvarlig. Nødvendige tiltak skal iverksettes for å forhindre og minimere ulykker og helseskader som resultat av, eller relatert til, forhold på arbeidsplassen.

6.2. Arbeidere skal ha jevnlig og dokumentert opplæring i helse og sikkerhet. Helse- og sikkerhetsopplæring skal gjentas for nyansatte og omplasserte arbeidere.

6.3. Arbeidere skal ha tilgang til rene sanitærfasiliteter og rent drikkevann. Hvis relevant, skal arbeidsgiver også besørge tilgang til fasiliteter for trygg oppbevaring av mat.

6.4. Hvis arbeidsgiver tilbyr losji, skal dette være rent, sikkert, tilstrekkelig ventilert og med tilgang til rene sanitærfasiliteter og rent drikkevann.

  1. Lønn (ILO konvensjon nr. 131)

7.1. Lønn til arbeidere for en normal arbeidsuke skal minst være i tråd med nasjonale minstelønnsbestemmelser eller bransjestandard, den høyeste gjelder. Lønn skal alltid være tilstrekkelig til å dekke grunnleggende behov, inkludert noe sparing.

7.2. Lønnsforhold og utbetaling av lønn skal være skriftlig avtalefestet før arbeidet påbegynnes. Avtalen skal være forståelig for arbeideren.

7.3. Fratrekk i lønn som disiplinærreaksjon tillates ikke.

  1. Arbeidstid (ILO konvensjon nr. 1 og 14)

8.1. Arbeidstiden skal være i tråd med nasjonale lover eller bransjestandard, og ikke overstige arbeidstid i samsvar med gjeldende internasjonale konvensjoner. Normal arbeidstid per uke skal vanligvis ikke overstige 48 timer.

8.2. Arbeidere skal ha minst én fridag per 7 dager.

8.3. Overtid skal være begrenset og frivillig. Anbefalt maksimum overtid er 12 timer per uke, dvs. samlet arbeidstid på 60 timer per uke. Unntak fra dette kan aksepteres dersom det er regulert av en kollektiv avtale eller nasjonal lov.

8.4. Arbeidere skal alltid ha overtidstillegg ved arbeidstidstid over normal arbeidstid (se punkt 8.1 over), minimum i tråd med gjeldende lover.

  1. Regulære ansettelser

9.1. Forpliktelser overfor arbeidere, i tråd med internasjonale konvensjoner, nasjonale lover og regler om regulære ansettelser skal ikke omgås gjennom bruk av korttidsengasjementer (som bruk av kontraktsarbeidere, løsarbeidere og dagarbeidere), underkontraktører eller andre arbeidsrelasjoner.

9.2. Alle arbeidere har krav på arbeidskontrakt på et språk de forstår.

9.3. Lærlingeprogram skal være klart definert med hensyn til varighet og innhold.

  1. Marginaliserte befolkningsgrupper

10.1. Produksjon og bruk av naturressurser skal ikke bidra til å ødelegge ressurs- og inntektsgrunnlag for urfolk eller andre marginaliserte befolkningsgrupper, for eksempel ved å beslaglegge store landarealer, uforsvarlig bruk av vann eller andre naturressurser som befolkningsgruppene er avhengig av.

  1. Miljø

11.1. Negativ miljøpåvirkning skal reduseres i hele verdikjeden. I tråd med føre var-prinsippet skal det gjennomføres tiltak for kontinuerlig å minimere utslipp av klimagasser og lokal forurensing, bruk av skadelige kjemikalier, sprøytemidler og for å sikre bærekraftig ressursuttak og forvaltning av vann, hav, skog og land, og bevaring av biologisk mangfold.

11.2. Nasjonal og internasjonal miljølovgivning og -reguleringer skal overholdes og relevante utslippstillatelser skal innhentes.

  1. Korrupsjon

12.1. Alle former for bestikkelser er uakseptabelt, så som bruken av alternative kanaler for å sikre illegitime private eller arbeidsrelaterte fordeler til kunder, agenter, kontraktører, leverandører eller deres tilsatte samt offentlige tjenestemenn/-kvinner.

  1. Dyrevelferd

13.1. Dyrevelferd skal respekteres. Tiltak bør iverksettes for å minimere negativ påvirkning på produksjonsdyrs og arbeidsdyrs velferd.

13.2. Nasjonal og internasjonal dyrevelferdslovgivning og -reguleringer skal overholdes.


[1] Brundtland-kommisjonen, «Vår felles framtid», 1987

[2] UN OHCHR, Guiding Principles on Business and Human Rights (UNGP)”, 2011; OECD, «Due Diligence Guidance for Responsible Business Conduct»,  2018.

[3] OECDs kontaktpunkt for ansvarlig næringsliv, «OECDS veileder for aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv – en innføring», 2018.

[4] OECDs kontaktpunkt for ansvarlig næringsliv, «OECDS veileder for aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv – en innføring», 2018